ماموگرافی چیست ؟

ماموگرافی چیست ؟  

به‌دلیل کاهش سن ابتلا به سرطان سینه درکشور، انجام ماموگرافی برای همه زنان 35 سال به بالا، به‌خصوص افرادی که سابقه بیماری‌های‌سینه درخانواده دارند، ضروری است ماموگرافی ابزاری برای بررسی سرطان ‌سینه در زنانی است که هیچ علائمی ندارند و همچنین در زنانی که علائمی همچون توده، درد یا ترشح از نوک پستان را دارند.

در بسیاری از کشورها، ماموگرافی به‌عنوان روش غربالگری و بیماریابی روی کلیه زنان سالم اجرا می‌شود. تلاش پزشکان این است که با دست یافتن به آمار صحیح برای تخمین میزان و سن شیوع سرطان سینه در ایران، ‌بیماری‌های بدخیم سینه را در مراحل اولیه و قابل علاج شناسایی کنیم.

بهترین زمان جهت انجام ماموگرافی :

اگر خانمی هیچ عامل خطری برای سرطان سینه نداشته باشد بایستی نخستین ماموگرافی را در سن 35 سالگی انجام داده و از سن 40 الی 50 سالگی هر یک تا 3سال یک بار ماموگرافی انجام دهد و از سن 50 سال به بالا هم سالانه یک ماموگرافی توصیه می‌شود.‏

بهترین زمان انجام ماموگرافی،  یک هفته بعد از دوره ماهانه است قبل از انجام ماموگرافی توصیه شده است تا علائم جدید یا مشکلات داخل ‌سینه خود را با پزشک در میان بگذارید. علاوه براین، پزشک خود را از هرگونه جراحی پیشین، مصرف هورمون و سابقه فامیلی یا شخصی در سرطان ‌سینه آگاه‌سازید.

درصورت حساس‌شدن ‌سینه‌ها در دوران ماهانه، برنامه انجام ماموگرافی را یک هفته قبل از دوره ماهانه خود قرار ندهید. بهترین زمان برای انجام ماموگرافی یک هفته بعد از دوره ماهانه است. همیشه دکتر یا تکنولوژیست خود را قبل از انجام آزمون، از احتمال بارداری خود آگاه‌سازید.

انجام آزمایش ماموگرافی در 35‌تا 40 ‌سالگی یک بار کافی است و پس از 40 تا 50 سالگی می‌‌توان هر 2 تا 4 سال یک بار این آزمایش را انجام داد. انجام ماموگرافی در سنین 50 به بالا در این سنین ماموگرافی با توجه به شرایط و جمعیت‌‌های مختلف یک تا 2سال یک بار صورت می‌گیرد.

برخی از متخصصان معتقدند که آزمایش ماموگرافی در همه زنان نباید صورت بگیرد و فقط زنان مشکوک به بیماری‌‌های صعب‌العلاج باید ماموگرافی شوند اما از سوی دیگر، گروهی نیز برضد‌این قانون فعالیت می‌‌کنند و اعتقاد دارند با این قانون، سرطان سینه در مراحل پیشرفته‌ تری کشف خواهد شد، در نتیجه درمان نیز مشکل ترخواهد بود.

در سنین پایین‌تر از 35 سالگی تقسیمات سلولی بیشتری انجام می‌شود. این عضو هیات علمی دانشگاه می‌‌گوید: در این دوره ممکن است اشعه ‌ایکس بر میزان تقسیمات سلولی بیفزاید و رشد آنها را بیشتر کند که البته این موضوع نیز به اثبات نرسیده است.

تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد در سنین پایین‌تر از 35 سال سرطان سینه شایع نیست ولی نباید فراموش کرد که معاینات باید از 25 سالگی شروع شود.

امروزه از روش MRM استفاده می‌شود و توده‌ها با کشیدن منحنی تشخیص داده می‌شوند که خوش خیم هستند یا بدخیم ولی تاکنون هیچ روشی نتوانسته است جایگزین ماموگرافی شود.

مشاهده در آینه یکی از مهم‌ترین بخش‌های معاینه است، چرا که فرد می‌تواند با مشاهده در آینه غیرقرینگی، تفاوت نسبت به ماه‌های گذشته، قرمزی و احساس توده را تشخیص دهد و درصورتی که توسط پزشک مشکوک به‌نظر‌ آید به وسیله سرنگ (درصورت مایع بودن محتویات) کشیده و به پاتولوژی فرستاده می‌شود ولی اگر توده‌ای باشد، با سوزن‌‌های ضخیم نمونه‌گیری انجام می‌شود.

تومورهای سینه از نوع بدخیم آن درد ندارند، مگر در مواقعی که چسبندگی پیدا کنند و اعصاب آن ناحیه را تحت کنترل قرار دهند خوشبختانه بیشتر زنانی که از درد سینه رنج می‌برند دچار مشکلات خوش ‌خیم هستند که شایع‌‌ترین آن فیبروسیستیک است که در نژاد ایرانیان بسیار زیاد به چشم می‌خورد که پس از کشیده شدن این مایع از نسج، اگر غذاهای کم چرب، کم ادویه و مواد کافئینی کمتر مصرف شود، از شدت درد کاسته می‌شود که البته مصرف ویتامین‌های E و ب‌ کمپلکس نیز تاثیر بسزایی در این خصوص دارد ولی نباید کاهش وزن به‌منظور بهبود را فراموش کرد.

چه کسانی در معرض بیماری قرار دارند :

سرطان سینه در کشور ما 2‏ویژگی مهم دارد: ‏اول اینکه متأسفانه سن بروز سرطان سینه در کشور ما نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است و ‏دوم اینکه بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که سرطان منتشر شده و از نظر درمانی کار ‏زیادی نمی‌توان برای بیمار انجام داد.

بیشتر از همه، کسانی‌که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه ‏دارند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.  البته عوامل ‏دیگری هم دست‌اندرکارند. مثلا قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

‏در صورتی که سن شخص در نخستین بارداری بالاتر از 30سال باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه ‏بیشتر است. نازایی هم خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد‌. استعمال دخانیات و چاقی پس از یائسگی و مصرف چربی زیاد ‏هم از دیگر عوامل خطرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد