تفسیر نتایج تست‌های هپاتیت B به روش سرولوژی

تفسیر نتایج تست‌های هپاتیت B به روش سرولوژی

تست‌های سرولوژیک هپاتیت B شامل بررسی و اندازه‌گیری چند آنتی‌ژن و آنتی‌بادی اختصاصی HBV می‌باشد، ''مارکر''های مختلف بتنهایی و یا بصورت ترکیبی از تست‌ها در این ارزیابی قابل‌استفاده‌اند. از این مارکرها (تست‌ها) جهت تعیین مراحل عفونت HBV، حاد یا مزمن بودن آن، ایمن بودن یا حساس بودن بیمار نسبت به ویروس و اینکه آیا این ایمنی ناشی ار عفونت قبلی است یا به دلیل واکسیناسیون استفاده می‌شود.

HBs Ag  ادامه مطلب ...

آزمایش SGPT یا ALT چیست ؟

 

آزمایش SGPT یا ALT چیست ؟


آزمایش SGPT یا ALT که به نام تست Alanine aminotransferase ( آلانین آمینوترانسفراز ) نیز نامیده می شود و به نام های متعارف دیگر Serum glutamic-pyruvic transaminase; SGPT; Alanine transaminase; AST/ALT نیز نامیده می شود .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ALT عمدتا” در کبد یافت می شود اما مقدار کمی از آن نیز در کلیه ها، قلب، ماهیچه ها و پانکراس وجود دارد. پیش از این به ALT ، سرم گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز (SGPT) گفته می شد. مقدار این آنزیم در خون معمولا” اندک است.

ALT برای کنترل کبد اندازه گیری می شود. این تست معمولا” همراه تستهای دیگری همچون AST ، آلکالن فسفاتاز، لاکتات دهیدروژنار (LDH) و بیلی روبین درخواست می شود.

ادامه مطلب ...

تفسیر تستهای هپاتیت ویروسی نوع B

(نکاتی کاربردی وجدولی جالب)

انسان تنهامیزبان این ویروس است.دوره نهفتگی هپاتیت B حدود 50 تا 180 روزاست که به مقدار ویروس واردشده  و راه ورود آن به بدن بستگی دارد.راههای غیرپوستی،دوره نهفتگی طولانیتری دارند.آغازبیماری تدریجی است وتب بالای 38 درجه نیز کمتر دیده میشود.بروزاین بیماری بیشتر در سنین 15تا29 سالگی است وغالبا"بعلت رفتارهای جنسی واعتیادست.این بیماری درتمام فصول سال شایعست.آغازعلائم با تهوع ،استفراغ،بی اشتهایی وتب خفیف استکه حدود 3 تا 4 هفته پس ازتماس با ویروس اتفاق میافتد و سپس فرد واردفاز حاد بیماری یعنی بروز یرقان میگردد.

 

ادامه مطلب ...