تعریف پایش رشد

تعریف پایش رشد 

توزین منظم کودک ، رسم منحنی رشد و اقدامات به موقع و لازم جهت بهبود وضعیت رشد کودک را پایش رشد می گویند. این اقدام آسان ترین شیوه پی بردن به چگونگی رشد و در حقیقت ارزیابی سلامت کودک است .

ادامه مطلب ...

منحنی رشد کودک چه می‌گوید؟

منحنی رشد کودک چه می‌گوید؟

 

 

برترین ها: تمام کودکان کارت رشدی دارند که پزشک و مادر به کمک آن می‌توانند رشد وزنی و قدی کودک را بررسی کنند. گاهی نمودار وزنی کودکان به خوبی صعودی بالا می‌رود، اما گاهی پیش می‌آید که نمودار، افقی یا رو به پایین است. به کارت رشد فرزندتان نگاهی بیندازید و این مطلب را تا انتها بخوانید:

ادامه مطلب ...

جدول منحنی های رشد

جدول منحنی های رشد

پزشکان از منحنی های رشد و شاخص توده بدنی برای مقایسه اندازهای یک کودک با سایر کودکان همسن او استفاده می کنند. بدین وسیله پزشکان می توانند نحوه رشد کودک را نسبت به سایر کودکان مورد پایش قرار دهند. استفاده از این منحنی های رشد، بخشی از بررسی های سلامتی معمول را تشکیل می دهند

 

ادامه مطلب ...

اضافه وزن و BMI چیست ؟

اضافه وزن و BMI چیست ؟ 

اضافه وزن و چربی زیاد بدن باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل پرفشاری خون، چربی خون بالا و دیابت نوع ۲ و در نتیجه افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی و سکته می شود. حفظ وزن در محدوده نرمال از خطر بروز این بیماریها می‌کاهد.

ادامه مطلب ...

رشد و نموّ کودکان

رشد و تکامل از علوم پایه در طب اطفال است. همه کارکنان بهداشتی مسئولند تا با مراقبت از کودکان و الگوهای طبیعی رشد آنان به اندازه کافی آشنا باشند. این آشنایی کمک می‌کند تا بتوانند به موقع وضعیت غیر طبیعی را از طبیعی تشخیص داده و اقدام لازم و به موقع را انجام دهند.

ادامه مطلب ...

اندازه گیری فشار خون

 

 

اندازه گیری فشار خون: 

 در سال  Korotkoff۱۹۰۵  روش سمعی اندازه گیری فشارخون را ارائه نمود.

تعریف فشار خون:عبارت است از فشاری که از طرف جدار بطن چپ به خون وارد می شود و این جریان خون فشاری بر دیواره رگ ها وارد می کند که در اصطلاح فشار خون می گویند. فشار خون از دو جزء اساسی فشارخون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک تشکیل می شود

فشارخون سیتولیک: به حداکثر فشار ایجاد شده از طرف قلب گویند که بر دیواره آئورت وارد می آید و چون گرفتن آئورت دشوار بوده و با توجه به اینکه فشار در امتداد یک سطح یکسان است فشار را در سطح آئورت و در ناحیه بازو اندازه گیری می کنند.

ادامه مطلب ...

آنتروپومترى (ارزیابى تن‌سنجى)

آنتروپومترى (ارزیابى تن‌سنجى(

تن‌سنجى روش اندازه‌گیرى بدن انسان است. رایج‌ترین روش‌ها در آنتروپومترى اندازه‌گیرى وزن و قد مى‌باشد. ضخامت چین پوستى در ناحیهٔ عضله سه سر و زیر کتف و گاهى سایر قسمت‌هاى بدن، دور بازو و دور مچ اندازه‌ گرفته مى‌شود. در نوزادان و کودکان از اندازه‌گیرى دور سَر و سینه استفاده مى‌شود.

ادامه مطلب ...

اختلالات وزن در نوجوانان

اختلالات وزن

در نوجوانان

 شاخص های ارزیابی سلامت جسمانی دانش آموزان

ادامه مطلب ...

اختلالات غذایی

اختلالات غذایی  

 

 

بخش نخست:

در این بخش از نوشته به تجزیه و تحلیل اختلالات غذایی ( کم اشتهایی و گرسنگی مفرط) و در مقاله بعدی به روش های درمانی این دو اختلال می پردازیم.

اختلالات غذایی بطور کلی به ۳ دسته تقسیم می شوند:

۱ کم اشتهایی روانی (Anorexia nervosa)

۲- گرسنگی مفرط روانی Bulimia nervosa))

۳-چاقی مفرط (ََAdipositas)

ادامه مطلب ...