سرعت رسوب گلبولهای قرمز ESR

 سرعت رسوب گلبولهای قرمز  ESR 

التهاب باعث تغییر در ساخت پروتینهای موجود در خون می شود. در موارد حاد موادی بنام فیبرینوژن و ایمونوگلوبولین باعث افزایش رسوب گلبولهای قرمز خون می شوند. در موارد التهاب مزمن کاهش آلبومین سرم و کاهش گلبولهای قرمز باعث افزایش سرعت رسوب گلبولهای قرمز می شوند.

میزان سرعت رسوب گلبولهای قرمز با افزایش سن افزایش می یابد و در خانمها بیشتر است. مقدار طبیعی آن برای مردان سن تقسیم بر دو و برای خانمها سن تقسیم بر دو بعلاوه ده است. اگر سرعت رسوب گلبولی بالا نرفته باشد به ضرر بیماری التهابی است اما بالا رفتن آن می تواند علل مختلفی داشته باشد. در مواردی که فیبرینوژن پلاسما بالا می رود نیز این تست ممکن است بالا رود از این موارد می توان به حاملگی؛ دیابت و نارسایی مزمن کلیه اشاره کرد. این تست مدتی پس از کاهش شدت بیماری و کنترل بیماری کم می شود. برخی بیماریها مثل نارسای قلبی باعث کاهش سرعت رسوب گلبولهای قرمز می شود.

درد pain

درد pain

تعریف

درد: Pain یک حس ناخوشایند ویک احساس نامطلوب که معمولا بیانگر آسیب بافتی است.

ادامه مطلب ...

دردهای غیرواقعی phantom pain

دردهای غیرواقعی

phantom pain  

 

 

دانشمندان ضمن صرف وقت و هزینه‌های بسیار تا حدودی توانسته‌ اند به علل درد، مکانیسم ایجاد آن و راه‌ های مقابله و تسکین درد پی ببرند، با وجود این هنوز ابهامات زیادی در مورد این حس آزاردهنده وجود دارد.

درد احساس نامطلوب و تجربه ی روحی ناخوشایند است که می ‌تواند با آسیب واقعی یا بدون آن باشد.

ادامه مطلب ...

تخمک‌گذاری چیست؟

تخمک‌گذاری چیست؟

هنگامی که یک دختر متولد می‌شود، تخمدان‌هایش حاوی میلیون‌ها تخمک نابالغ است. به طور معمول در هر ماه تنها یک تخمک، بالغ و رها می‌شود. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، ۱۲ تا ۲۴ ساعت پیش از لقاح احتمالی، می‌تواند زنده بماند. هر تخمکی که لقاح پیدا نمی‌کند، بوسیله پوشش رحم جذب می‌شود.

ادامه مطلب ...

طرز تهیه الکل 70 درصد:

طرز تهیه الکل 70 درصد:  

مخلوط نمو دن 73 سی سی الکل 96 درصد (موجود در بازار) با 27 سی سی آبی که به مدت 10 دقیقه جو شیده و سرد شده است.