دیابت

بیماری دیابت یا مرض قند از مهمترین بیماری های غدد درون ریز می باشد. سالانه افراد بسیاری در سرتاسر دنیا به این اختلال مبتلا می شوند و بسیاری  هم با عوارض این بیماری دست به گریبان هستند. به دلایل گوناگونی، در بیماری دیابت، قند خون افزایش می یابد. پس هم برای تشخیص و غربالگری و  هم برای  پیگیری درمان، می بایست قند خون توسط بررسی های آزمایشگاهی چک شود. برای رسیدن به هر یک از این اهداف ذکر شده،  از روش های آزمایشگاهی و معیار های خاصی در سنجش قند خون استفاده می کنیم.

 

 

قند خون

 

آزمایش قند خون، مقدار انواع قند ( که گلوکز نامیده می شود ) را در خون اندازه گیری می کند.  قند در غذاهای کربوهیدرات دار وجود دارد. قند منبع اصلی انرژی است که بدن از آن استفاده می کند. انسولین هورمونی است که به سلول های بدن کمک می کند که از قند استفاده کنند. انسولین در پانکراس  ( لوزالمعده) تولید می شود و وقتی که مقدار قند خون بالا می رود،  انسولین هم  در خون آزاد می شود.

 

به طور طبیعی، سطح قند خون بعد از خوردن غذا مقدار کمی بالا می رود. این افزایش قند باعث آزاد شدن انسولین از پانکراس می شود و  در نتیجه آن مقدار قند خون زیاد بالا نمی رود. اگر مقدار قند خون برای مدت طولانی بالا بماند، می تواند به چشم ٬ کلیه ها ٬ اعصاب و رگ های خونی آسیب بزند.

 

چندین نوع آزمایش مختلف برای اندازه گیری مقدار قند خون وجود دارد، که عبارتند از:

 

•قند خون ناشتا FBS) blood sugar Fasting)

  

این آزمایش قند خون را در حالی اندازه گیری می کند که شما حداقل حدود ۸ ساعت ناشتا بوده اید. این اولین آزمایشی است که برای تشخیص دیابت یا  وضعیت پیش از دیابت استفاده می شود.

 

•قند خون ۲ ساعت بعد از صبحانه  2-hour postprandial blood sugar

  

این تست قند خون را دقیقا ۲ ساعت بعد از شروع صبحانه اندازه گیری می کند. این آزمایش برای تشخیص دیابت استفاده نمی شود.

 

•قند خون تصادفی (Random blood sugar (RBS

  

این تست قند خون را بدون در نظر گرفتن اینکه شما چه موقعی غذا خورده اید، اندازه گیری می کند. چندین بررسی تصادفی ممکن است در طول روز انجام شود.

 

اندازه گیری تصادفی قند مفید است،  چون میزان قند خون در افراد سالم در طول روز تغییر زیادی نمی کند. اگر قند خون در طول روز تغییر زیادی داشته باشد، ممکن است مشکلی در بدن وجود داشته باشد. این آزمایش،  آزمایش قند خون اتفاقی  (casual blood glucose test ) نیز نامیده می شود.

 

•آزمایش تحمل گلوکز دهانی ( Oral glucose tolerance test )

 این تست برای تشخیص مرحله ی پیش دیابت و  همینطور خود دیابت استفاده می شود. آزمایش تحمل گلوکز دهانی جزو آزمایشاتی است که در  آن شما قبل از آزمایش یک مایع شیرین می خورید. این آزمایش بیشتر برای تشخیص دیابت بارداری استفاده می شود. این آزمایش معمولا برای افراد دیابتی غیر باردار استفاده نمی شود.

 •بررسی هموگلوبین متصل به قند A1c ( هموگلوبین گلیکوزیله A1c)

 

مقدار هموگلوبین متصل به قند را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند برای تشخیص دیابت استفاده شود. همچنین چگونگی کنترل دیابت را در ۲ الی ۳ ماه گذشته نشان می دهد و اینکه داروهای دیابت شما نیاز به تعویض دارد یا که خیر. نتیجه ی آزمایش HbA1C میانگین  سطح قند خون را تخمین می زند.  به آن متوسط گلوکز تخمین زده  شده و یا EAG می گویند.

 

چرا آزمون های بررسی قند خون انجام می شود؟

 

آزمایش های قند خون در موارد زیر انجام می شود:

•بررسی بیماران دیابتی و پیش دیابتی

•بررسی درمان بیماران دیابتی

•بررسی دیابت بارداری (gestational diabetes)

 

تعیین کردن پایین بودن مقدار قند خون ( هیپو گلایسمی) (hypoglycemia). اندازه گیری مقدار انسولین خون و پروتئینی به نام    پپتید - C ممکن است در آزمایش تعیین قند خون اندازه گیری شود تا علت کاهش قند خون معلوم شود. 

 

 مراحل  آماده سازی آزمایش های بررسی قند خون ؟ 

 

(Fasting blood sugar (FBS ( آزمایش قند خون ناشتا ) : برای آزمایش قند خون ناشتا،  قبل از دادن نمونه نباید به مدت ۸ ساعت چیزی میل کنید (به جز آب)

 

2-hour postprandial blood sugar ( قند خون ۲ ساعت بعد از صبحانه) : برای آزمایش قند خون ۲ ساعته،  دقیقا ۲ ساعت قبل از دادن نمونه خون، شروع به خوردن صبحانه کنید. آزمایش قند خون در خانه ( بررسی قند خون در منزل)،  رایج ترین راه برای چک کردن قند خون ۲ ساعته می باشد.

 

Random blood sugar (RBS) & HbA1c ( قند خون تصادفی و هموگلوبین گلیکوزیله A1c) : آمادگی خاصی قبل از انجام این دو آزمایش لازم نیست.

 

Oral glucose tolerance test  ( آزمایش تحمل گلوکز دهانی) : برای این آزمایش نیاز است که شما ۳ روز قبل از آزمایش رژیم خاصی داشته باشید  و حداقل ۸ ساعت قبل از اولین آزمایش  چیزی نخورید  و  نیاشامید  و همچنین  سیگار نکشید و ورزش سنگین هم انجام ندهید.

 

با پزشک خود در مورد نگرانی که در مورد آزمایش دارید ٬ احتمال خطر آن، نحوه انجام آزمایش یا نتایج احتمالی آزمایش صحبت کنید.

 

 آزمایشات بررسی قند خون چگونه انجام می شود ؟

•بستن یک نوار کشسان (گارو) بالای بازو که جریان خون را متوقف می کند . این کار رگ زیر نوار را بزرگ تر می کند، در نتیجه سوزن در رگ راحت تر فرو می رود.

•تمیز کردن محل فرو رفتن سوزن

•فرو بردن سوزن به  داخل رگ. ممکن است بیش از یک بار سوزن زدن لازم باشد.

•وصل کردن لوله به سوزن تا از خون پر شود.

•باز کردن نوار از بازو ، وقتی که خون کافی جمع آوری شد.

•قرار دادن باند یا پنبه در محل سوزن بعد از در آوردن سوزن

•فشار دادن جای سوزن و بانداژ کردن

 

بیمار در حین انجام  آزمایش چه احساسی دارد؟

 

نمونه خون از رگ بازو گرفته می شود . یک نواری که حالت کشسانی دارد به بالای بازو بسته می شود ٬ که ممکن است احساس کنید کمی سفت است. شما ممکن است احساس دردی از فرو بردن سوزن نداشته باشید و یا ممکن است احساس سوزش کنید.

 خطرات مرتبط با نمونه گیری در آزمایش خون

•ممکن است کمی کبودی در محل خون گیری بوجود  بیاید. اگر بعد از خون گیری چند دقیقه محل را فشار دهید، احتمال کبودی محل کم می شود.

•در موارد نادری٬ ممکن است بعد از گرفتن نمونه خون، رگ متورم شود. که به این حالت فلبیت می گویند.  و این مشکل معمولا با  قرار دادن کمپرس گرم برای چند بار در روز  بهبود می یابد.

•خونریزی مداوم می تواند برای افرادی که بیماری انعقادی دارند،  مشکل ایجاد کند. آسپیرین ٬ وارفارین ( کومادین) و سایر داروهای رقیق کننده خون می توانند باعث افزایش خونریزی شوند. اگر شما مشکل انعقاد خون و یا خونریزی دارید و  یا اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، باید قبل از خون دادن به پزشک اطلاع دهید.

 بررسی نتایج آزمایش قند خون

موارد طبیعی و نرمال

 

آزمایش قند خون، نوعی قند به نام گلوکز را در خون اندازه گیری می کند.

 

نتیجه آزمایش معمولا بعد از ۱ تا ۲ ساعت آماده می شود. میزان قند  نمونه خون وریدی ممکن است با میزان قند نمونه ای که از انگشت گرفته می شود متفاوت باشد.

 

میزان نرمال قند خون در جدول زیر قرار گرفته که مقادیر مرجع نامیده می شود و فقط برای راهنمایی است. این مقادیر از یک آزمایشگاه با آزمایشگاه دیگر متفاوت است٬ و آزمایشگاهی که شما مراجعه می کنید ممکن است میزان مقادیر نرمال آن با مقادیر این جدول متفاوت باشد. جواب آزمایش باید میزان نرمالی را که  آن آزمایشگاه استفاده می کند ٬داشته باشد.  همچنین ٬ پزشک نتایج را بر اساس وضعیت سلامتی و یا عوامل دیگر ارزیابی می کند. این به این معنا است که اگر جواب آزمایش خارج از میزان طبیعی بود، ممکن است برای شما یا برای آن آزمایشگاه این میزان نرمال تلقی شود.

 

بررسی مقادیر قند خون

 

قند خون ناشتا = FBS : کمتر و یا برابر با 100 میلی گرم در دسی لیتر(mg/dL) ( 5.6 میلی مول در هر لیتر و یا mmol/L)

 

قند 2 ساعت بعد از غذا = 2hPP : کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر (7.8 mmol/L) برای افراد  50 سال و جوان تر، کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر (8.3 mmol/L) برای افراد سنین 50 تا 60 سال، و کمتر از 160 میلی گرم در دسی لیتر (8.9 mmol/L) برای افراد 60 یال و مسن تر

 

قند تصادفی : بر اساس  زمان و مقداری که شما  در آخرین وعده غذایی خوردید، سطح آن متغیر است. به طور کلی: 80 تا 120 میلی گرم در دسی لیتر (4.4-6.6 mmol/L) قبل از وعده ها و یا وقتی بیدار می شوید، 100 تا 140 میلی گرم در دسی لیتر (5.5 -7.7 mmol/L)  در زمان خواب

 

شرایط بسیاری می تواند میزان قند خون را تغییر دهد.  پزشک شما  در مورد هر نتیجه ی غیر طبیعی در تست های انجام شده  در رابطه ی با علائم و پیشینه ی طبی با شما صحبت می کند.

 مقادیر بالای قند خون

 بعضی شرایط باعث افزایش قند خون می شود، که عبارتند از:

•استرس شدید

•حمله ی قلبی

•سکته ی مغزی

•سندرم کوشینگ

•داروهایی مثل کورتیکو استروئیدها

•افزایش تولید هورمون رشد ( آکرومگالی )

 

کاهش مقادیر قند خون

 

اگر قند خون ناشتا در خانم ها کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر ( 2.2 mmol/L) و در آقایان کمتر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (2.8 mmol/L) باشد، در همراهی با علایم هیپو گلایسمی ممکن است توموری هم  در بدن باشد که به صورت غیر طبیعی انسولین ترشح می کند ( به آن انسولینما می گویند).

 

کاهش قند خون ممکن است ناشی از علل زیر هم باشد:

•بیماری آدیسون

•کاهش سطح هورمون های تیروئیدی (هیپوتیروئیدیسم)

•وجود تومور در غده هیپوفیز

•بیماری کبدی از جمله  سیروز کبدی

•نارسایی کلیه

•سوء تغذیه و یا اختلال در غذا خوردن، مانند بی اشتهایی.

•مصرف دارو های  موثر در درمان دیابت

 

عوامل موثر بر آزمایشات قند خون

 

دلایلی که آزمایش قند خون  نمی تواند مفید واقع شود و یا اینکه نتایج آن کمکی به ما نکند، عبارتند از:

•خوردن یا نوشیدن کمتر از 8 ساعت قبل از آزمایش خون ناشتا و یا کمتر از 2 ساعت قبل از آزمون ۲ ساعت پس از غذا.

•مصرف الکل

•بیمار بودن یا استرس داشتن، سیگار کشیدن و مصرف قهوه

•مصرف داروهایی همانند داروی جلوگیری از بارداری، داروهای کاهنده فشار خون، فنی توئین (دیلانتین)، فورزماید ( لازیکس)، تریامترن (دیرنیوم دیازید)، هیدروکلروتیازید (اسیدریکس، ارتیک)، نیاسین، پروپرانول (ایندرال)  و یا کورتیکواستروئید (پردنیزون). بعضی داروها می توانند سبب تغییر در آزمایش قند خون  شوند. حتما به پزشک خود اطلاع دهید که چه داروهایی مصرف می کنید.

​در چه مواردی باید تامل کنیم؟

میزان قند خون در ادرار هم اندازه گیری می شود. بسیاری از افراد دیابتی در ادرار خود قند دارند. اما میزان قند در خون باید خیلی زیاد باشد تا  قند در ادرار ظاهر شود. به این دلیل ٬ اندازه گیری قند ادرار برای تشخیص و یا غربالگری دیابت به کار نمی رود.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید٬ باید همیشه در خانه قند خود را اندازه گیری کنید.

دیابت نوع 1 چیست؟

دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سلول­های مولد انسولین پانکراس، یعنی سلول های بتا را تخریب می­کند. از سوی دیگر برخی افراد دچار نوع دیگری از دیابت موسوم به دیابت ثانویه هستند. دیابت نوع دوم مشابه دیابت نوع 1 است، ولی تخریب سلول­های بتا توسط سیستم ایمنی بدن در این نوع از دیابت اتفاق نمی­ افتد. در دیابت نوع دوم تخریب سلول­های بتا توسط عواملی، از قبیل سیستیک فیبروزیس و یا جراحی پانکراس رخ می­دهد.

وظیفه انسولین در بدن انسان چیست؟

انسولین هورمونی است که مواد قندی و یا گلوکز را به درون بافت های بدن هدایت می­ کند. سلول­ها از این مواد قندی به عنوان سوخت بدن استفاده می­کنند. ولی آسیب وارده به سلولهای بتا در دیابت نوع 1 این روند را مختل می­ سازد و بدلیل عدم حضور انسولین، گلوکز وارد سلولهای بدن نمی­ شود. در چنین وضعیتی انسولین موجود در گردش خون افزایش یافته و سلول­های بدن از گرسنگی می­ میرند. در نتیجه، قند خون افزایش یافته و ممکن است منجر به موارد ذیل شود:

•کم شدن آب بدن یا دهیدراسیون: بدلیل وجود قند اضافی در خون، فرد به میزان بیشتری به ادرار می­رود. در واقع بدن با این روش قند اضافی خود را تخلیه می­نماید. بدلیل دفع مقادیر بالای آب از طریق ادرار، بدن دچار کمبود آب می­شود.

•کاهش وزن: از دست رفتن قند خون در ادرار به معنای از دست دادن کالری بدن است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به قند خون بالا، دچار کاهش وزن می­شوند. همچنین دهیدراسیون با کاهش وزن ارتباط دارد.

•کتواسیدوز دیابتی: در صورتی که بدن گلوکز کافی را برای سوخت و ساز دریافت نکند، شروع به سوزاندن سلولهای چربی می­کند. این حالت منجر به تولید ماده­ای شیمیایی به نام کتون می­شود. از طرفی کبد نیز برای کمک به بدن مواد قندی ذخیره­اش را آزاد می­سازد. ولی بدون حضور انسولین بدن قادر به استفاده از این مواد قندی نیست، لذا همزمان با کتون میزان زیادی قند نیز وارد جریان خون می­شود. ترکیب مقادیر بالایی از گلوکز، دهیدراسیون و اسید کتون تحت عنوان کتواسیدوز نامیده می­شود و در صورت عدم درمان فوری، می­تواند منجر به مرگ فرد بیمار گردد.

•آسیب به بدن: به مرور زمان، سطوح بالای گلوکز موجود در خون ممکن است به اعصاب و عروق خونی کوچک موجود در چشم ها، کلیه ها و قلب آسیب بزند و همچنین فرد را در معرض خطر بالایی از ابتلا به سفت شدن سرخرگ یا آترواسکلروز (تصلب شرائین) قرار دهد که ممکن است به ایجاد حملات قلبی و سکته منجر شود.

 

چه افرادی دچار دیابت نوع یک می­شوند؟

دیابت نوع یک اختلال نادری است. فقط حدود 5٪ از بیماران دیابتی را افراد مبتلا به دیابت نوع یک تشکیل می­دهد دیابت نوع یک در سفید پوستان شایع­تر از آمریکایی­های آفریقایی تبار است. این بیماری مردان و زنان را به میزان مشابهی تحت تاثیر قرار می­دهد. اگر چه این بیماری معمولاً قبل از 20 سالگی شروع می­شود، ولی با این حال ممکن است در هر سنی رخ دهد.

 چه عواملی موجب ایجاد دیابت نوع یک می­شوند؟

 پزشکان از تمامی عوامل موثر در ابتلا به دیابت نوع 1 اطلاع ندارند. ولی مطمئن هستند که ژن­های افراد نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ایفا می­ کنند.

 

همچنین زمانی که عوامل محیطی از قبیل ویروس­ها به سیستم ایمنی بدن فرد فرمان حمله به پانکراس وی را بدهند، ممکن است فرد دچار دیابت نوع یک شود. اغلب افراد مبتلا به دیابت نوع یک، علایمی دال بر بروز چنین حملاتی، موسوم به اتو آنتی بادی­ ها را دارند. در چنین  شرایطی این  اتو آنتی بادی­ ها تقریباً در بدن تمامی افراد مبتلا به قند خون بالا وجود دارند.

 

دیابت نوع 1 می­تواند همراه با بیماری­های خود ایمنی دیگری از قبیل بیماری گریوز یا ویتیلیگو اتفاق بیافتد.

 

علائم دیابت نوع 1 چیست؟

 

علائم ذیل غالباً خفیف هستند، ولی با این حال ممکن است شدت یابند. این علائم عبارتند از:

•تشنگی مفرط

•افزایش گرسنگی (به ویژه پس از صرف غذا)

•خشکی دهان

•تهوع و استفراغ

•درد در ناحیه شکم

•تکرر ادرار

•کاهش وزن بدون دلیل (بر خلاف تغذیه زیاد و احساس گرسنگی مفرط)

•خستگی (ضعف، احساس خستگی)

•تاری در دید

•اختلال در تنفس (پزشک شما ممکن است این وضعیت را  تنفس کوسمول بنامد)

•عفونت های مکرر پوست، دستگاه ادراری، و واژن.

 

علائم جدی و اورژانسی دیابت نوع 1 عبارتنداز:

•لرزش و گیجی

•تنفس سریع

•وجود بوی میوه­ای در تنفس بیمار

•درد در شکم.

• از دست دادن هوشیاری ( امر نادری است)

 

این بیماری چگونه تشخیص داده می­شود؟

 

در صورتی که پزشک به وجود دیابت نوع یک مشکوک باشد، وی باید میزان قند خون بیمار خود را بررسی کند. پزشک می­تواند ادرار شما را از نظر وجود گلوکز یا سایر مواد شیمیایی ناشی از فقدان وجود میزان کافی از انسولین بررسی نماید.

 

در حال حاضر هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 وجود ندارد.

 

دیابت نوع 1 چگونه درمان می­شود؟

 

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، زندگی طولانی و سالمی دارند. کلید سلامتی این افراد حفظ سطح قند خون در محدوده­ای است که پزشک­ به آنها توصیه نموده است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1، باید سطح قند خون خود را به طور مرتب بررسی نموده و میزان انسولین، مواد غذایی، و فعالیت­های خود را برای دستیابی به سطح بهینه قند خون تنظیم نمایند.

 

تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع 1، باید از انسولین تزریقی برای کنترل میزان قند خون خود بهره ببرند.

 

زمانی که پزشک درباره انسولین با شما صحبت می­کند، وی حتماً به سه مرحله عمده اشاره خواهد کرد:

•زمان شروع اثر: مدت زمانی است که در طی آن انسولین وارد جریان خون شده و شروع به کاهش قند خون می­کند.

•زمان اوج اثر: زمانی است که در اثر فعالیت انسولین پس از تزریق میزان کاهش قند خون به حداکثر فعالیت خود می­رسد.

•مدت زمان اثر: مدت زمانی است که پس از زمان اوج، انسولین اثربخشی خود را حفظ می­کند.

 

انواع مختلفی از انسولین در دسترس هستند:

•انسولین­های سریع­الاثر. انسولین­های سریع­الاثر ظرف مدت حدوداً 15 دقیقه شروع به اثربخشی می­کنند. این نوع از انسولین در عرض تقریباً یک ساعت پس از تزریق به اوج اثربخشی خود می­رسند و اثربخشی آنها به مدت 2 الی 4 ساعت ادامه می­ی ابد.

•انسولین های کوتاه­الاثر. انسولین کوتاه اثر یا رگولار در عرض حدوداً 30 دقیقه شروع به اثربخشی می­کنند. نقطه اوج آن بین دو تا سه ساعت است و اثربخشی آن به مدت 3 الی 6 ساعت ادامه می ­یابد.

•انسولین با اثر متوسط. این نوع انسولین تا 2 الی چهار ساعت پس از تزریق وارد جریان خون فرد نمی­ شود. نقطه اوج آن 4 تا 12 ساعت است و اثربخشی آن 12 الی 18 ساعت ادامه می­ یابد.

•انسولین طولانی الاثر. چندین ساعت طول می­ کشد تا این نوع انسولین وارد جریان خون فرد شود و اثربخشی آن تا حدود 24 ساعت ادامه می­ یابد.

 

ممکن است پزشک درمان شما را با تزریق روزانه ­ی دو نوع متفاوت از انسولین شروع کند. در ادامه­ ی درمان این میزان احتمالاً به سه یا چهار تزریق در طی یک روز افزایش خواهد یافت.

 

غالباً انسولین در قالب بطری­ های شیشه ­ای کوچکی به نام ویال موجود است. شما می­توانید انسولین را با استفاده از یک سرنگ به خودتان تزریق کنید. البته امروزه برخی از انواع انسولین به صورت سوزنهای از قبل پرشده­ای در دسترس هستند. نوع دیگری از انسولین استنشاقی است. شما می ­توانید آنها را از طریق یک پمپ – دستگاهی که شما می­توانید بواسطه ­ی یک لوله کوچک انسولین را وارد بدن خود سازید. پزشک به شما در انتخاب بهترین نوع و روش دریافت انسولین کمک خواهد کرد.

 تغییراتی در سبک زندگی

 

ورزش بخش مهمی از درمان  دیابت نوع یک است، البته منظور از ورزش برای درمان دیابت نوع 1 صرفاً به یک پیاده ­روی ساده خلاصه نمی­ شود. بلکه باید میان دوز انسولین دریافتی و مواد غذایی مصرفی خودتان با هر گونه فعالیتی، حتی کارهای ساده خانه ­تان تعادل برقرار نمایید.

 

افزایش دانش و آگاهی موجب توانمندتر شدن افراد می­گردد. بنابراین قبل از انجام فعالیت های مختلف، در طی انجام آنها و همچنین پس از اتمام آنها سطح قند خون خود را چک کنید، زیرا با این کار می­توانید متوجه نحوه اثرگذاری فعالیتهای مختلف بر روی سطح قند خون­تان شوید. انجام بعضی امور موجب افزایش یا کاهش سطح خون شما خواهند شد. شما می توانید انسولین خود را کاهش دهید و یا با صرف یک میان وعده کربوهیدراتی از افت زیاد آن پیشگیری نمایید.

 

اگر نتیجه آزمایش شما بالا بود، کتون موجود در خون خود را بررسی نمایید - اسیدهایی که در اثر سطوح بالای قند خون ایجاد می­شوند. اگر سطح کتون خون شما در محدوده نرمال باشد، به تمرینات ورزشی خود ادامه دهید. ولی اگر میزان آنها بالا است، تمرینات ورزشی خود را متوقف سازید.

 

همچنین باید از چگونگی اثرگذاری مواد غذایی بر روی سطوح قند خون خود آگاهی داشته باشید. هنگامی که از تاثیرات کربوهیدرات­ها، چربی ­ها و مواد پروتئینی آگاه شوید، می ­توانید یک برنامه غذایی سالم را برای خودتان طراحی کنید. یک پزشک متخصص در زمینه بیماری دیابت و یا یک متخصص تغذیه می­ تواند برای شروع به شما کمک کند.

در صورت عدم درمان چه اتفاقی می­افتد؟

 

در صورتی که دیابت نوع یک به خوبی کنترل نشود، می تواند برای فرد مشکلات جدی یا کشنده ­ای به بار آورد:

•رتینوپاتی. این مشکل چشمی تقریباً در 80 درصد از بزرگسالانی رخ می ­دهد که به مدت بیش از 15 سال سابقه ابتلا به دیابت نوع 1 را دارند. البته صرف نظر از مدت زمان ابتلا به دیابت، بروز این اختلال قبل از بلوغ امر نادری است. برای پیشگیری از وقوع رتینوپاتی و حفظ بینایی خود سطوح قند خون، فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید خود را به خوبی تحت کنترل قرار دهید.

•آسیب کلیوی. حدود 20٪ تا 30٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع یک، دچار بیماری به نام نفروپاتی می ­گردند. احتمال ابتلا به این بیماری با گذشت زمان افزایش می ­یابد. معمولاً نفروپاتی 15 الی 25 سال پس از شروع دیابت خودش را نشان می­ دهد. این بیماری می­تواند به مشکلات جدی دیگری از قبیل نارسایی کلیوی و بیماری­های قلبی منجر شود.

•گردش خون ضعیف و آسیب عصبی. اعصاب آسیب دیده و سخت شدگی سرخرگ­ها منجر به از دست رفتن حواس و فقدان جریان خون به پاها خواهد شد. این امر احتمال انواع آسیب دیدگی­ ها را افزایش داده  و التیام زخم ها و جراحت های باز را با مشکل مواجه می­ سازد. با بروز چنین وضعیتی، حتی ممکن است بیمار یکی از اندام­ های خود را از دست بدهد. همچنین آسیب­های عصبی می­تواند به مشکلات گوارشی از قبیل تهوع، استفراغ، و اسهال منجر شود.

دیابت نوع 2  چیست؟

 

دیابت نوع 2 چیست ؟

 

دیابت نوع 2، که بعضا به نام دیابت بدون نیاز به انسولین شناخته شده، رایج ترین شکل از دیابت است، 90٪ تا 95٪ از 26 میلیون آمریکایی مبتلا به این دیابت هستند.

پیش دیابت

 

پیش دیابت: علائم، تشخیص، درمان آن و موارد دیگر

پیش دیابت هیچ نشانه ای ندارد، اما تقریبا همیشه قبل از ابتلا به دیابت نوع 2 حضور دارد. این بدان معنی است سطح قند خون شما از حد طبیعی بالاتر است، اما نه به اندازه ای که این بیماری تشخیص داده شود.

مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین چیست؟

 مقاومت به انسولین یعنی بدن شما نمی تواند به درستی انسولینی را  که می سازد، تجزیه کند. با گذشت زمان، این مسئله سطح قند خون شما را افزایش می دهد. می تواند شما را مبتلا به دیابت نوع 2، و همچنین بیماری های قلبی کند، اما این اتفاق حتمی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد