آموزش کامپیوتر در 12 جلسه (جلسه نهم)

جلسه نهم:

توضیحاتی در مورد control panel :

برنامه‌های مربوط به تمام تنظیمات سیستم و فایل‌های با پسوند*.cpl در آن است که با استفاده از مسیر : C:windowssystem*.cpl جایگاه اصلی آنها را می‌توان دید.

محتویات control Panel :

]1[ ـ Accessibility Option : برنامه‌ای برای کارآمد نمودن سیستم جهت استفاده افراد ناتوان  است و در صورت نیاز هنگام نصب ویندوز انتخاب می‌شود که یکسری تنظیمات دارد. بعنوان مثال اگر موقتاً ماوس نداشتته باشیم می‌توان با استفاده از این برنامه صفحه کلید را طوری تنظیم کرد که کار ماوس را انجام دهد.

]2 [ـ Add New Hardware : مربوط به نصب وسایل است. و وقتی که ما قطعه‌ای را نصب کرده‌ایم ولی ویندوز آنرا تشخیص نمی‌دهد با این کار آنرا  پیدا می‌کنیم. این برنامه‌ها برای نصب سخت‌افزارهای جدید است که ویندوز آنرا تشخیص نداده است. لیستی در این برنامه دیده می‌شود که ما هنگام نصب قطعاتی که در آن نیست، با انتخاب Other derive و ادامه مسیر، قطعه مورد نظر را جهت شناسائی توسط ویندوز نصب می‌کنیم. اما از سال 95 به بعد بیشتر ادوات Play and plag شدند که ویندوز این ادوات را می‌شناسد و خود آنها را نصب می‌کند. اگر قطعه‌ای  play and plug نباشند ویندوز آنرا نمی‌شناسد و ما با این کار آنرا به سیستم می‌شناسانیم.

3 ـ Add / Remove Program : شامل سه بخش است:

 A ) قسمت install / uninstall : لیست برنامه‌های 32Bit ویندوز بعد از نصب در اینجا ظاهر می‌شوند. که برای حذف این برنامه‌ها از اینجا عمل می‌کنیم.

توجه: برنامه‌ها یک short cut به نام uninstall را می‌سازند که در صورت عدم نیاز، امکان حذف برنامه‌ها با کلیک روی آن فراهم می‌شود و این بهترین روش حذف برنامه‌هاست منتهی به دلیل اینکه به اشتباه و ناخواسته برنامه‌های مورد نیاز را پاک نکنیم این قسمت را حذف می‌کنیم و از add / remove برای حذف برنامه مورد نظر استفاده می کنیم. باید توجه داشت که در صورت حذف برنامه‌ها از مسیر دیگر، مقداری از فایلها در دایرکتوری ویندوز باقی می‌ماند که این باعث می‌شود registry به مرور زمان حجیم شود.

 B )  قسمت setup : در اینجا می‌توانیم برنامه‌هایی از خود سیستم ویندوز را حذف یا اضافه کنیم. برای حذف برنامه‌ها احتیاج به CD ویندوز نیست ولی هنگام نصب‌ به  CD ویندوز نیاز داریم.

 C ) قسمت startup disk : برای ساختن دیسک سیستم است. که ممکن است در اینجا به CD ویندز نیاز داشته باشیم:add/remove : start up disk /creat disk   و در صورت نیاز به ساختن یک دیسک سیستم دیگر از مسیر Mycomputer floppy copydisk continue استفاده می‌کنیم.

ـ توجه: ویندوز برای ساختن چند دیسک سیستم مقداری ضعیف است یعنی اگر بخواهیم مثلاً بیست عدد دیسک سیستم بسازیم باید این مسیر را بیست بار تکرار کنیم. ولی می‌توان برای رفع این مشکل از برنامه NC استفاده کرد.

در NC بااستفاده از دستور Copydisk که خیلی قویتر است می‌توان مکرراً از یک دیسکت چندین دیسکت کپی و تهیه کرد. در ضمن هنگامی که دیسکت در دسترس نداریم ولی می‌خواهیم نسخه‌ای از اطلاعات روی دیسکتی را که به امانت در اختیار داریم داشته باشیم از طریق برنامه NC و با دستور disk image تصویری از آن اطلاعات را تهیه کرده و در هارد نگهداری می‌کنیم تا سر فرصت آنرا بر روی دیسکت منتقل کنیم.

توجه: دیسک boot در محیط داس با دستور sys ساخته می‌شود.

4 ـ  Desktop Thems : با انتخاب Pluse هنگام نصب ویندوز یکسری تصاویر و صداها و screensaver و Icon ها و font ها و رنگهای اضافه دارد.

5 ـ Date Time : تنظیم تاریخ و زمان و ساعت.

6 ـ  Display : تنظیمات مربوط به مانیتور و کارت گرافیک در آن است که قبلاً در مورد آن توضیح داده شده و آنرا از روی Desktop نیز می توان آورد.

7 ـ  Find Fast : مربوط به میکروسافت آفیس است.

8 ـ  Fonts : همان قملهای ویندوز است که در اینجا نیز آمده. برای حذف روی delet کلیک می‌کنیم و برای نصب از روی CD به آدرس file insatll newfonts می‌رویم. در اینترنت اگر به یک font نیاز باشد آن font را download می‌کنیم و سپس مسیر گفته شده نصب آنرا ادامه می‌دهیم. باید توجه داشت که همه این font ها مورد استفاده ما نیستند اما در هر برنامه‌ای فونت‌های مورد نیاز آن برنامه استفاده می‌شود.

توجه:  برای جدا کردن fontهای جدید از قدیمی هنگام نصب فونت جدید در پنجرة مربوط به add font دستور copy font to font folder را نباید انتخاب کرد( تیک آنرا بردارید) و فونت‌های جدید را در مسیر دیگری که انتخاب کرده‌ایم می‌ریزیم که ویندوز از این پس آدرس جدید را شناسایی می کند و در صورت نیاز به فونت های جدید به آدرس اخیر مراجعه می‌کند.

9 ـ  Game Option : تنظیمات مربوط به Joystick است.

10 ـ  Internet Option : مربوط به اینترنت است. که درپنجره اینترنت، قسمت Option نیز می‌توان آنرا یافت.

11 ـ  Keyboard : تنظیمات مربوط به صفحه کلید است.

12 ـ  Modem : تنظیمات مربوط به مودم برای ورود به اینترنت است.

13 ـ  Mouse : تنظیمات مربوط به ماوس است: در ویندوز اشکال مختلف ماوس با پسوندهای *.ani (ماوس متحرک یا انیمیشن دار) و  *.cur (ماوس غیر متحرک) وجود دارد و ما می‌توانیم آنرا در مسیر  Windows Cursors ، program file plus پیدا کنیم. که بعد از انتخاب شکل دلخواه ماوس، آنرا ذخیره می‌کنیم.

14 ـ  Multimedia : مربوط به کارت صورتی است که نشان می‌دهد device مربوط به آن چیست که شکلک آن در پائین صفحه desktop وجود دارد. مولتی مدیا علاوه بر کار مذکور تنظیمات دیگری را نیز انجام می دهد:

ـ تنظیمات مربوط به MID : یکسری فایل‌های صوتی هستند که حجم خیلی کمی دارند.

ـ برنامه همراه کارت صوتی که روی کامپیوتر است کدهای نواختن نت‌های ارگ، ویولن و را دارد و خود نحو ه اجرای آنرا می‌داند. نت‌ها را در فایل MID می‌دهند و خودش شبیه سازی می‌کند. در اینجا ما باید جهت اجرای خوب موسیقی حالتی غیر از FM = Freqance Madulation   را انتخایب کنیم.

15 ـ Net Work : تنظیمات مربوط به شبکه (اینترنت و شبکه کامپیوتر) است.

     ـ برای ورود به شبکه باید چند مورد را داشته باشیم:

       A ) TCPIP

  B ) Adaptor

      C  ) Microsoft family logon

      D  ) Identification اسم کامپیوتر در آن است.

16 ـ  Password .

17 ـ  power Management : تنظیمات مربوط به خاموش کردن و standby را انجام می‌دهد بعنوان مثال موقع نگاه کردن به فیلم یا کار با CD یا فلاپی که در این هنگام به هارد نیاز نداریم می‌توان موقتاً هارد را خاموش نگه داشت.

18 ـ Printers : برای تعریف پرینتر است ( add / Printers ). که برای آن نیاز به  CD ویندوز یا CD همراه خود پرینتر است. بعنوان مثال برای فرستادن fax باید Bitwar بعنوان Printer باشد و پرینتری که علامت (tike )زده می‌شود به عنوان پرینتز فعال است. و اگر با fax سروکار داریم آنرا Difaoult می کنیم.

19 ـ Regional Settings : تظنیمات مربوط به منطقه، زبان و را نشان می‌دهد.

    A ) Regional setting propety : منطقه ما(ایران).

    B ) Number : در اینجا در قسمت Numeral style سه حالت context ، Hindi  و Arabic دیده می‌شود:

   ـ context : اعداد را در هر زبانی به همان زبان بنویسد. بهتراست این قسمت انتخاب شود.

   ـ Hindi : تمام اعداد را در هر زبانی فارسی بنویسید.

   ـ  Arabic: مثل هندی است.

ـ exel تنظیماتش را از اینجا می‌گیرد ولی Word تنظیمات خودش نسبت به این ارحج است.

    C ) قسمت Curency : تنظیمات مربوط به پول است.

    D ) Time : تنظیمات مربوط به زمان است PM , AM صبح و عصر است.

20 ـ Sound : در اینجا تعیین می‌کنیم که سیستم هنگام بروز یک رویداد صدائی را با هر کیفیتی که ما می‌خواهیم پخش کند. و باید توجه داشت که پسوند فایل صوتی  wav باشد(*.wav). بعنوان مثال تولید صدا هنگام وجود خطا، هنگام خاموش یا روشن کردن سیستم، هنگام minimize یا maximize نمودن پنجره‌ها، هنگام خالی کردن سطل آشغال و ... .

21 ـ System : تنظمیات مربوط به سیستم است و بعداً توضیح می‌دهیم.

22 ـ Telephony : تنظمیات مربوط به Modem است. از اینجا می‌شود مشکلات مربوط به    call waitting را رفع کرد. همچنین tone  یا palse بودن خط تلفن و در صورت نیاز کد محل را مشخص می‌کنیم. اگر خط تلفن tone باشد و سیستم call waitiing را داشته باشیم، هنگام ارتباط با اینترنت، بعد از تعدادی زنگ زدن ارتباط اینترنت قطع می‌شود و ما باید آنرا disable کنیم.

23 ـ Tweakui : مربوط به ویندوز نیست و ما خودمان آنرا نصب کرده‌ایم که قبلاً در قسمت registry توضیح داده شد.

24 ـ user : استفاده کننده‌های مختلف را معین می‌کند.

نمون: ورژنهای برنامه winamp:

2.00 – 2.79 – 2.80 – 2.81 – 2.82  

مدل حاضر نسخه 3 آخرین نسخه winamp است که با ورژنهای ذکر شده کاملاً متفاوت است.

توجه: نسخه winamp 3 حتی فایلهای ویدیویی را نیز می خواند.

توجه:

انواع برنامه ها در اینترنت:

1 sharware به شرط چاقو

2 freeware رایگان مثل برنامه winamp

3 Hardware پولی است

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد