مناطق دیدنی گرمسار

مناطق  دیدنی گرمسار

 

گرمسار یکی از چهار شهرستان استان سمنان و در غرب این استان قرار دارد .گرمسار از شمال به فیروزکوه و دماوند ، از شرق به سمنان از غرب به ورامین و قم و از جنوب به کاشان محدود می باشد . و جنوب شرق تهران قرار دارد .

 

بقیه در ادمه مطلب

مناطق  دیدنی گرمسار

 

گرمسار یکی از چهار شهرستان استان سمنان و در غرب این استان قرار دارد .گرمسار از شمال به فیروزکوه و دماوند ، از شرق به سمنان از غرب به ورامین و قم و از جنوب به کاشان محدود می باشد . و جنوب شرق تهران قرار دارد .

 

گرمسار بر روی مخروط افکنه حبله رود یکی از رودخانه های دائمی این شهرستان قرار داشته و از ۳ جهت توسط رشته کوههایی احاطه شده و فقط سمت جنوبی آن به علت وجود کویر باز است . که آنهم پس از ۴۸ کیلومتر عبور به کوههای سیاه کوه می رسیم .

 

ارتفاع متوسط گرمسار از سطح دریا ۸۵۶ متر است .

 

شهر گرمسار محل تلاقی  راه آهن سرتاسری شمال (گرگان) و مشهد می باشد و جاده اصلی تهران ، مشهد در کنار آن قرار دارد . طول دشت گرمسار از شرق به غرب ۴۸ کیلومتر و از شمال به جنوب معادل ۲۷ کیلومتر می باشد .

 

شهرستان گرمسار در گذشته نه چندان دور به خوار معروف بوده و در کتب مختلف از این شهر به نام خوار یاد شده است خوار نامی است قدیمی و مربوط دوره قبل از اسلام و ایران باستان , در کتب قدیمی و تاریخی این نام با جزئی اختلاف با همین هیئت ذکر شده است .

 

در اوستا از خوار و صفحات البرز بنام ورن یاد شده در کتیبه های آشوری این ناحیه را خواراو در جای دیگر آری خوانده اند در زمان اشکانیان گرمسار یکی از ایلات تابع آنها و خوآرن نام داشت و امروزه سمنانیها هنوز هم آنرا خواره می گویند . سلوکیها در این ناحیه شهری به اسم خاراکس بنا نهادند و از این منطقه بنام خاربیس یاد کرده اند.

 

در سال ۱۳۱۹ شسی نام گرمسار برای خوار انتخاب شد و به موجب قانون تقسیمات کشوری جدید مصوب آبان ماه ۱۳۱۶ شمسی گرمسار بخشی از شهرستان سمنان قرار داشت که مشتمل بر چهار بلوک بود . تا اینکه به موجب تصویب نامه مهر ماه ۱۳۲۵ بخش گرمسار از سمنان جدا گردید و بخشی از حومه تهران گردید و در آبان ماه ۱۳۲۵ بخش گرمسار تابع شهرستان دماوند شد . و طبق مصوبه مورخ ۷۷/۱۱/۱ شمسی هیئت وزیران در این سال به شهرستان تبدیل گردید , که بخش ایوانکی با دهستانهای مربوط فعلی از شهرستان تهران مجزا یکی از بخشهای تابع شهرستان جدید التاسیس گرمسار گردید .

 

شهرستان گرمسار در نیمه دوم سال ۱۳۵۵ از استان تهران منتزع و جزء استان سمنان گردید و در سال ۱۳۷۴ شمسی بخش آرادان با مراکز جمعیتی دهستان آرادان و یاتری تاسیس شد و در حال حاضر گرمسار دارای ۳ بخش : مرکزی , ایوانکی و آرادان و یکی از چهار شهرستان تابعه استان سمنان می باشد.

 

تصاویر دیدنی از گرمسار

 

تصویری از امامزاده شاه سلطان نظر آرادان



شکارگاه شاه عباسی قصر بهرام



آب انبار کویری گرمسار علی آباد



مسجد جامع گرمسار که به عنوان نمادی از گردشگری گرمسار محسوب می شود



نمایی از روستای پاده    ارگ بم گرمسار



رودخانه حبله رود حوالی گرمسار



بافت قدیمی گرمسار



سایر بقاع گرمسار

 

 حضرت امامزاده خلیل الله ، حضرت امامزاده اسماعیل و شمس الدین ، حضرت امامزاده سلطان مراد کردوان ( کردوان در7 کیلومتری مشرق گرمسار و 6 کیلومتری جنوب راه شوسه سمنان قرار دارد) ، حضرت امامزاده عبد الله حسین آباد کردها ، حضرت امامزاده علیین قریه قاطول (قاطول در چهار کیلومتری شرق گرمسار و شش کیلومتری جنوب راه شوسه سمنان واقع است) ، حضرت امامزاده قوشه (به نامهای شاهزاده محمدی و شاهزاده مراد) ، حضرت امامزاده علی ابراهیم ایوانکی ، حضرت امامزاده ذوالفقار روستای ذوالفقار ، حضرت امامزاده طاهر و مطهر کوشک اربابی (در سه کیلومتری شرق گرمسار واقع و فاصله آن تا جاده شوسه پنج کیلومتر می باشد.) ، حضرت امامزاده سلطان ابو سعید پاره ، حضرت امامزاده شاهزاده حسین سر آبرود (بنکوه ) ، حضرت امامزاه خوشنام ایوانکی ، حضرت امامزاده یحیی قریه محله باغ ، حضرت امامزاده پنج تن قریه فند (در 13 کیلومتری شرق گرمسار و چهار کیلومتری جنوب ایستگاه راه آهن یاتری واقع است.) ، حضرت امامزاده عبد الرحمن (سرباز ) قریه سرباز ، حضرت امامزاه جعفر چهار طاق ، حضرت امامزاده عبدالله و اسماعیل قریه قالیباف (واقع در 60 کیلومتری شمال شرقی گرمسار) ، حضرت امامزاده ابراهیم گندم دره ایوانکی و حضرت امامزاده عاقب ایوانکی از دیگر مقابر شهرستان گرمسار به شمار می روند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد